NORDENS STØRSTE RETAIL-STUDIE MED INDSIGTER FRA 12 RETAILBRANCHER

12 RETAIL BRANCHER

+200 RETAILERS & PRODUCT BRANDS

+30.000 RESPONDENTER

4 NORDISKE LANDE

TRACKING THE RETAIL SCENE SINCE 2011

HVAD ER RETAIL BUYING STUDY?

Retail Buying Study er Nordens største retail analyse med mere end 35.000 interviews på tværs af Norden. Vi har undersøgt udviklingen af købsadfærden i 12 kategorier, og tydeliggører de mest betydningsfulde trends.

Retail Buying Study 2024 afslører, hvilke retailers og brands, der har den stærkest FAME-score samt hvad de enkelte generationer forventer af retailers, når de besøger deres fysiske butikker eller handler online. Analysen indeholder et særligt fokus på fremtidens retailkunder; Gen Z. Deres retailadfærd, holdninger til retailscenen, købsrejse og deres retail og brand favoritter.

Analysen dykker endvidere ned i to centrale retail trends: Social Commerce og D2C, der vil få stor betydning for retailscenen fremadrettet. Vi afslører kundernes holdninger og adfærd som kan bruges direkte i jeres fremtidige strategiplaner.

Retail Buying Study er afgørende indsigter, hvis vækst er øverst på agendaen.

Er du en del af studiet? Tjek herunder

Amazon / Asos / Boozt / Uniqlo / Ellos / H&M / Illum / Kaufmann / Arket / Magasin / Only / Salling / Tøjexperten / Zalando / Zara

Apple / Bang & Olufsen / Canon / Garmin / Harman Kardon / HP / Huawei / JBL / LG / Microsoft / Panasonic / Philips / Samsung / Sonos / Sony / Amazon / Bilka / Coolshop / Coop / Elgiganten / Føtex / HiFi-Klubben / Humac / L'easy / Power / Proshop / Punkt1 / Wupti / Komplett

Bedre nætter / Bilka / BoConcept / Bolia / FDB Møbler / Fritz Hansen / Hay / IKEA / Illums Bolighus / ILVA / Jotex / JYSK / My Home / Paustian / Sofacompany

Bahne / Bilka / Bolia / Hay / IKEA / Illums Bolighus / ILVA / Imerco / JYSK / Søstrene Grene / Kop og Kande / Magasin / Sinnerup / Ellos / Jotex / Bodum / Cook & Baker / Eva Trio / Eva Solo / Fiskars / Georg Jensen / Hay / Kay Bojesen / Kähler / Le Creuset / Lyngby Porcelæn / OBH Nordica / Pillivyut / Royal Copenhagen

Bilka / Boozt / Friluftsland / H&M / Intersport / Løberen / Spejder Sport / Sport 24 Outlet / Sport24 / Sportigan / Sportsmaster / UniSport / XXL Sport / Zalando / Adidas / Asics / Bergans / Casall / Craft / Fjällräven / Haglöfs / Hummel / Newline / Nike / North Face / Patagonia / Peak Performance / Planet Nusa / Puma

Amazon / Bilka / BR / Coolshop.dk / Coop / Føtex / Jollyroom / Kvickly / Legekæden / LEGO.com / Proshop / Brugt/re-sale / Kids Coolshop / Toyspace / Boozt / Barbie / Brio / Bubbles / Disney / Duplo / Fisher Price / Hot Wheels / L.O.L Surprise / LEGO / NERF / Paw Patrol / Play-Doh / Playmobil / Pokémon / Schleich

Gabor / Ecco.com / Rieker / Boozt.com / Billi Bi / Amazon.com / Vagabond / PAW Sko / Roccamore / Magasin / Arkk / SALLING / Nike / Skoringen / Adidas / Holst Sko / Sketchers / Sport24 / Asics / Golfbutik / Birkenstock / Eurosko / Geox / Holst Sko / Crocs / ILLUM / Timberland / ECCO / Hoka one one

Bilka / Elgiganten / Elsalg / Føtex / Harald Nyborg / IKEA / L'easy / Power / Proshop / Punkt1 / Skousen / Whiteaway / Dyson / Wupti / AEG / Bosch / Dyson / Electrolux / Gorenje / Gram / LG / Liebherr / Miele / Philips / Samsung / Siemens / Smeg / Voss / Whirlpool

Boozt / Lensway.dk / Louis Nielsen / Nyt Syn / Profil Optik / SmartEyes / Synoptik / Thiele

365 Discount / Bilka / Dagli' Brugsen / Føtex / Kvickly / LIDL / Meny / Min Købmand / Nemlig.com / Netto / Rema 1000 / Spar / SuperBrugsen

Bauhaus / Billigvvs / Biltema / Bygma / Røverkøb / Davidsen / Flügger / Harald Nyborg / Jem & Fix / Johannes Fog / Land og Fritid / Silvan / STARK / T-hansen / XL Byg

Normal / Magasin / Nicehair / Luxplus / Apoteket / Salling / Zalando / Beautycos / Cocopanda / Sephora / Boozt / Med24 / Lookfantastic / Lyko / Matas

Retail Buying Study afslører FAME-scoren på dit retail eller product brand

Hos Initiative arbejder vi udfra filosofien FAME & FLOW.

FAME handler om at bygge et stærkt brand og FLOW fokuserer på at optimere kunderejsen og gøre den så gnidningsfri som muligt. Det er den optimale blance mellem FAME & FLOW, der får brands til at vækste, viser vores mange emperiske analyser

FAME-scoren er en del af Retail Buying Study. Vi har målt FAME-scoren på +200 brands/retailers i analysen ud fra følgende parametre.

Retail Buying Study viser en klar sammenhæng mellem FAME-scoren & Salg

I Retail Buying Study har målt FAME-scoren for + 200 brands/retailers og set på sammenhængen i forhold til hvor/hvad man vil købe næste gang. Og sammenhængen er entydig. FAME-scoren er afgørende for næste køb, og derved for vækst.

Tidligere konference “DE STÆRKESTE RETAILERE” i 2024

Initiative og Dansk Industri afholdt årets betydningsfulde retail-seminar den 12. april 2024 i Industriens Hus.

Her blev Retail Buying Study præsenteret, med fokus på retailers og brands med de højeste Fame-scorer samt generationers forventninger til fysiske og online butikker. Særlig opmærksomhed blev rettet mod Gen Z’s retailadfærd og brandpræferencer.

Der blev også fremhævet to vigtige retailtrends: Social Commerce og D2C, som vil forme fremtidens retailscene. Resultaterne blev perspektiveret af toneangivende aktører og giver værdifuld indsigt til fremtidige strategiplaner.

Tak til Dansk Industri, Matas, Søstrene Grene, TikTok og Polestar for at bidrage til en fantastisk dag for de 300 gæster.

Tidligere konference “Fremtidssikret retail” i 2022

De sidste to år har udfordret selv de mest omstillingsparate. Global pandemi, galoperende digitalisering, accelererende klimaforandringer og brudte forsyningslinjer – for bare at nævne et par stykker – har påvirket detailhandlen i hidtil uset grad. Derfor var titlen for 2022’s Retail Buying Study Seminar d. 5 april “Fremtidenssikret Retail”.

Over 30.000 respondenter havde vurderet over 300 brands på tværs af detailhandlen, og vi præsenterede de vigtigste markedsindsigter om forbrugernes ændrede adfærd, og gav kvalicerede bud på, hvor det peger os hen i fremtiden. Dagen stod på talks med topledere fra brands, der har været mest visionære i at bringe forretningen sikkert ind i fremtiden herunder The Lego Group, Audi, Coop, GANNI, F.C. København, Google og Gorillas.

Tidligere konference “Fewer Better Retailers” i 2019

Retail Buying Study bød den 17. september 2019 velkommen til en fuld dag i løsningernes tegn. Alle sæder var besat, da vi kortlagde udviklingen i købs- og medieadfærd i de nordiske lande, og vi dykkede ned i 14 konkrete retailbrancher. Retail Buying Study 2019™ gav gæsterne konkrete bud på, hvad der skal til for at øge butiksoplevelsen såvel fremme e-commerce.

Vi kom også med konkrete anvisninger på, hvad der er kernen i kommunikationen til Millenials, Gen X og Baby Boomers. One message does not fit everybody!

Hvad er din FAME-score?

Hvis dit brand er med i Retail Buying Study kan vi afsløre din FAME-score, og tydeliggøre hvor dine styrker og udfordringer ligger.

Det er afgørende indsigter for at sikre vækst for dit brand.

tag fat i os, hvis du ønsker at høre mere

Kontakt os