Retail Buying Study er Nordens største retail analyse med mere end 35.000 interviews på tværs af Norden. Vi har undersøgt udviklingen af købsadfærden i 12 kategorier, og tydeliggør de mest betydningsfulde trends.
Retail Buying Study 2024 afslører, hvilke retailers og brands, der har den stærkeste FAME-score, samt hvad de enkelte generationer forventer af retailers, når de besøger deres fysiske butikker eller handler online. Analysen indeholder et særligt fokus på fremtidens retailkunder; Gen Z – deres retailadfærd, holdninger til retailscenen, købsrejse og deres retail samt brand favoritter.
Analysen dykker endvidere ned i to centrale retail trends: Social Commerce og D2C, der vil få stor betydning for retailscenen fremadrettet. Vi afslører kundernes holdninger og adfærd, som kan bruges direkte i jeres fremtidige strategiplaner.
Retail Buying Study er afgørende indsigter, hvis vækst er øverst på agendaen.
Amazon / Asos / Boozt / Uniqlo / Ellos / H&M / Illum / Kaufmann / Arket / Magasin / Only / Salling / Tøjexperten / Zalando / Zara
Apple / Bang & Olufsen / Canon / Garmin / Harman Kardon / HP / Huawei / JBL / LG / Microsoft / Panasonic / Philips / Samsung / Sonos / Sony / Amazon / Bilka / Coolshop / Coop / Elgiganten / Føtex / HiFi-Klubben / Humac / L'easy / Power / Proshop / Punkt1 / Wupti / Komplett
Bedre nætter / Bilka / BoConcept / Bolia / FDB Møbler / Fritz Hansen / Hay / IKEA / Illums Bolighus / ILVA / Jotex / JYSK / My Home / Paustian / Sofacompany
Bahne / Bilka / Bolia / Hay / IKEA / Illums Bolighus / ILVA / Imerco / JYSK / Søstrene Grene / Kop og Kande / Magasin / Sinnerup / Ellos / Jotex / Bodum / Cook & Baker / Eva Trio / Eva Solo / Fiskars / Georg Jensen / Hay / Kay Bojesen / Kähler / Le Creuset / Lyngby Porcelæn / OBH Nordica / Pillivyut / Royal Copenhagen
Bilka / Boozt / Friluftsland / H&M / Intersport / Løberen / Spejder Sport / Sport 24 Outlet / Sport24 / Sportigan / Sportsmaster / UniSport / XXL Sport / Zalando / Adidas / Asics / Bergans / Casall / Craft / Fjällräven / Haglöfs / Hummel / Newline / Nike / North Face / Patagonia / Peak Performance / Planet Nusa / Puma
Amazon / Bilka / BR / Coolshop.dk / Coop / Føtex / Jollyroom / Kvickly / Legekæden / LEGO.com / Proshop / Brugt/re-sale / Kids Coolshop / Toyspace / Boozt / Barbie / Brio / Bubbles / Disney / Duplo / Fisher Price / Hot Wheels / L.O.L Surprise / LEGO / NERF / Paw Patrol / Play-Doh / Playmobil / Pokémon / Schleich
Gabor / Ecco.com / Rieker / Boozt.com / Billi Bi / Amazon.com / Vagabond / PAW Sko / Roccamore / Magasin / Arkk / SALLING / Nike / Skoringen / Adidas / Holst Sko / Sketchers / Sport24 / Asics / Golfbutik / Birkenstock / Eurosko / Geox / Holst Sko / Crocs / ILLUM / Timberland / ECCO / Hoka one one
Bilka / Elgiganten / Elsalg / Føtex / Harald Nyborg / IKEA / L'easy / Power / Proshop / Punkt1 / Skousen / Whiteaway / Dyson / Wupti / AEG / Bosch / Dyson / Electrolux / Gorenje / Gram / LG / Liebherr / Miele / Philips / Samsung / Siemens / Smeg / Voss / Whirlpool
Boozt / Lensway.dk / Louis Nielsen / Nyt Syn / Profil Optik / SmartEyes / Synoptik / Thiele
365 Discount / Bilka / Dagli' Brugsen / Føtex / Kvickly / LIDL / Meny / Min Købmand / Nemlig.com / Netto / Rema 1000 / Spar / SuperBrugsen
Bauhaus / Billigvvs / Biltema / Bygma / Røverkøb / Davidsen / Flügger / Harald Nyborg / Jem & Fix / Johannes Fog / Land og Fritid / Silvan / STARK / T-hansen / XL Byg
Normal / Magasin / Nicehair / Luxplus / Apoteket / Salling / Zalando / Beautycos / Cocopanda / Sephora / Boozt / Med24 / Lookfantastic / Lyko / Matas
Hos Initiative arbejder vi ud fra filosofien FAME & FLOW.
FAME handler om at bygge et stærkt brand, og FLOW fokuserer på at optimere kunderejsen og gøre den så gnidningsfri som muligt. Det er den optimale balance mellem FAME & FLOW, der får brands til at vækste, viser vores mange empiriske analyser.
FAME-scoren er en del af Retail Buying Study. Vi har målt FAME-scoren på +200 brands/retailers i analysen ud fra følgende parametre.
I Retail Buying Study har vi målt FAME-scoren for +200 brands/retailers og set på sammenhængen i forhold til, hvor man vil købe, og hvad man vil købe næste gang – og sammenhængen er entydig. FAME-scoren er afgørende for næste køb og derved for vækst.
Initiative og Dansk Industri afholdt årets betydningsfulde retail-seminar den 12. april 2024 i Industriens Hus.
Her blev Retail Buying Study præsenteret, med fokus på retailers og brands med de højeste Fame-scorer samt generationers forventninger til fysiske og online butikker. Særlig opmærksomhed blev rettet mod Gen Z’s retailadfærd og brandpræferencer.
Der blev også fremhævet to vigtige retailtrends: Social Commerce og D2C, som vil forme fremtidens retailscene. Resultaterne blev perspektiveret af toneangivende aktører og giver værdifuld indsigt til fremtidige strategiplaner.
Tak til Dansk Industri, Matas, Søstrene Grene, TikTok og Polestar for at bidrage til en fantastisk dag for de 300 gæster.
De sidste to år har udfordret selv de mest omstillingsparate. Global pandemi, galoperende digitalisering, accelererende klimaforandringer og brudte forsyningslinjer – for bare at nævne et par stykker – har påvirket detailhandlen i hidtil uset grad. Derfor var titlen for 2022’s Retail Buying Study Seminar d. 5 april “Fremtidenssikret Retail”.
Over 30.000 respondenter havde vurderet over 300 brands på tværs af detailhandlen, og vi præsenterede de vigtigste markedsindsigter om forbrugernes ændrede adfærd, og gav kvalicerede bud på, hvor det peger os hen i fremtiden. Dagen stod på talks med topledere fra brands, der har været mest visionære i at bringe forretningen sikkert ind i fremtiden herunder The Lego Group, Audi, Coop, GANNI, F.C. København, Google og Gorillas.
Retail Buying Study bød den 17. september 2019 velkommen til en fuld dag i løsningernes tegn. Alle sæder var besat, da vi kortlagde udviklingen i købs- og medieadfærd i de nordiske lande, og vi dykkede ned i 14 konkrete retailbrancher. Retail Buying Study 2019™ gav gæsterne konkrete bud på, hvad der skal til for at øge butiksoplevelsen såvel fremme e-commerce.
Vi kom også med konkrete anvisninger på, hvad der er kernen i kommunikationen til Millenials, Gen X og Baby Boomers. One message does not fit everybody!
Hvis dit brand er med i Retail Buying Study kan vi afsløre din FAME-score, og tydeliggøre hvor dine styrker og udfordringer ligger.
Det er afgørende indsigter for at sikre vækst for dit brand.