INITIATIVE LEGO Duplo
Kampagnens formål:
Formålet med kampagnen var at forbedre målgruppens opfattelse af LEGO DUPLO.
En opfattelse som har været påvirket af moderne forældre, som i høj grad har prioriteret digitalt legetøj og legetøj, der i farve/stil matcher indretningen i boligen.
Strategi:
Strategien var derfor at skabe et rum, hvor mødre trygt kunne være en del af et univers omkring deres børns udvikling uden at stjæle tid fra andre aktiviteter i deres travle hverdag. Løsningen blev at producere og distribuere en højkvalitets podcast, der omhandler leg og læring og som sætter fokus på hvordan børns udvikling påvirkes af almindelige aktiviteter som f.eks. at trille bold.
I alt blev der produceret seks episoder, som målgruppen kunne høre sideløbende med andre aktiviteter i deres travle hverdag; på vej til arbejde, på løbeturen eller når vasketøjet skulle ordnes. Værtsrollen blev udfyldt af Rebecca Bach-Lauritsen, kendt fra DR’s ramasjang, som interviewede lærere, forskere, designere og udviklingspsykologer fra LEGO fonden, LEGO education og Århus Universitet. Podcasten tog udgangspunkt i de byggesten som LEGO DUPLO er baseret på, og som er fundamentet for børns udvikling. Podcasten blev distribueret via kanaler som iTunes, Spotify og Radioplay og støttet op med annoncering i radioen, Facebook, Instagram, YouTube og Vores Børn.
Radiokampagnen var det bærende element med en strategi om at bruge elementer fra podcasten i 60 sekunder lange ‘storyspots’ med den samme tone-of-voice som selve podcasten, der med stor succes skabte et stilistisk brud mod den øvrige reklameflade. Facebook og Instagram blev brugt til at drive trafik og visualisere nogle af de interessante samtaler som fandt sted i podcasten.